Algemeen profiel Raad van Toezicht Dudok Wonen

BIJLAGE 1: vastgestelde profiel schets Raad van Commissarissen Dudok Wonen

Deze notitie bevat de profielschets voor de Raad van Commissarissen van Dudok Wonen. Het profiel betreft de Raad van Commissarissen in zijn geheel. Binnen de Raad van Commissarissen zijn op individueel niveau kennis-  en aandachtsgebieden ingevuld. Deze profielschets vormt een bijlage (bijlage A) bij het Reglement van de Raad van Commissarissen van Stichting Dudok Wonen.

Profiel raad van commissarissen

De visie op toezichthouden is vastgelegd in de besturingsvisie van Dudok Wonen. De Raad van Commissarissen (RvC) stelt de koers en cultuur van Dudok Wonen centraal. Verbinding met de samenleving staat hierbij voorop. Bij de vervulling van de taak richten de commissarissen zich naar het belang van de corporatie, het te behartigen maatschappelijk belang en naar het belang van de betrokken belanghebbenden. De Raad van Commissarissen heeft compassie met en kennis van de doelgroep van Dudok Wonen.

De taken van de Raad van Commissarissen zijn beschreven in de statuten en nader uitgewerkt in het Reglement van de Raad van Commissarissen. De algemene taak van de Raad van Commissarissen valt in vier gedeelten uiteen:

  • Het toezicht houden op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken binnen de stichting en de door haar in standgehouden onderneming.
  • Het fungeren als klankbord voor de bestuurder en deze gevraagd en ongevraagd advies geven.
  • Werkgever van het bestuur.
  • Het actief volgen van de visie en activiteiten van de maatschappelijke organisaties die relevant zijn voor de maatschappelijke doelstelling van Dudok Wonen.

Diversiteit en samenwerking

De RvC stelt hoge eisen aan de diversiteit. Diversiteit in meerdere opzichten, zoals leeftijd, gender, culturele achtergrond en persoonlijkheid. Aan het samenspel in de raad en het benutten van elkaars kwaliteiten worden hoge eisen gesteld. De leden van de RvC:

  • zijn nieuwsgierig naar elkaars opvattingen en argumenten.
  • luisteren naar elkaar en geven elkaar de ruimte en veiligheid om te twijfelen.
  • zijn in staat om na een bespreking tot een gezamenlijk besluit te komen.

Competenties

De RvC stelt in haar werkzaamheden steeds het toezien op het behalen van maatschappelijke resultaten centraal. Daarbij voelt zij een eigen verantwoordelijkheid voor het hebben van een lange termijn perspectief en voor het voeren van het gesprek met de samenleving over de legitimiteit van Dudok Wonen. Dat betekent dat leden van de RvC bereid zijn medeverantwoordelijkheid te nemen voor de lange termijn strategie.

De RvC streeft naar een open cultuur waarin vanuit waardengericht handelen de verschillende rollen in het toezicht goed kunnen worden vervuld. Het realiseren van optimale maatschappelijke impact vraagt van leden van de RvC dat zij:

  • Vanuit eigen expertise de ‘buitenwereld naar binnen brengen’ door trends en ontwikkelingen te vertalen naar impact op de volkshuisvesting en doelstellingen van Dudok Wonen. Dit betreft zowel meer maatschappelijke vraagstukken, als technologische ontwikkelingen. Het beschikken over en onderhouden van een breed netwerk van maatschappelijke relaties draagt hieraan bij.
  • Beschikt over een helicopterview en heeft het vermogen om strategische doelstellingen te beoordelen en in hun samenhang te bezien.
  • Heeft op bestuurlijk niveau vakinhoudelijke kennis van  de belangrijke bedrijfs- en beleidsprocessen en van producten en diensten.
  • Met tact en overwicht kunnen bespreken en beoordelen van bestuurlijk handelen en daaruit de consequenties kunnen trekken.
  • Heeft een goed moreel kompas. Heeft het vermogen om tegenstrijdige belangen te signaleren, transparant te bespreken en tot een oplossing te brengen.
  • In staat zijn verbinding te creëren, zowel intern in de Raad en met de bestuurder, als extern met stakeholders. Is goed in staat in teamverband te opereren.
  • Een positief kritische houding ten opzichte van de overige leden van de Raad, als ook ten opzichte van de bestuurder.
  • Bereidheid het eigen functioneren kritisch te bezien en daarover verantwoording af te leggen. In staat eigen dilemma’s en kwetsbaarheden omtrent de uitoefening van de toezichtsfunctie in te brengen. Toont lerend vermogen en beseft dat zijn/haar handelen invloed heeft op het functioneren van de raad als geheel en omgekeerd.

Expertise en ervaring

Onderstaand worden de specifieke kennisgebieden/profielen nader uitgewerkt. Er is geen sprake van een portefeuilleverdeling. De Raad zorgt ervoor dat alle kennis- en aandachtsgebieden binnen de raad belegd zijn. Bij iedere vacature die ontstaat, wordt niet alleen gekeken naar het ontbrekende kennisgebied, maar ook naar het team als geheel. Voorts wordt onderstaand aandacht besteed aan de specifieke karakteristieken om de voorzittersrol en de rol van commissaris op voordracht van de huurdersbelangenvereniging  te vervullen.

a. Aandachtsgebied Volkshuisvesting

De functie van dit aandachtsgebied is om vanuit een visie op de volkshuisvesting speciaal aandacht te besteden aan de kwaliteit en continuïteit van de corporatie, haar producten en diensten en nieuwe ideeën toe te voegen:

  • Kennis van, ervaring met en visie op het gebied van wonen in relatie tot zowel de maatschappelijke als de bedrijfsmatige opgave van de corporatie.
  • Visie op de toekomstige rollen van de corporatie binnen de volkshuisvesting in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in de doel- en klantengroep.
  • Kennis van en ideeën op het gebied van samenwerking met overheden, andere maatschappelijke organisaties, marktpartijen en betrokken belanghebbenden.

b. Aandachtsgebied Financiën en bedrijfseconomie

De deskundigheid van dit aandachtsgebied is vooral gericht op de (interne) financiële bedrijfsvoering. Visie op en kennis van externe ontwikkelingen op het gebied van financiële, economische en fiscale zaken worden ingebracht en vertaald naar het financieel bedrijfsmatig functioneren van de corporatie.

  • Ruime ervaring op directie- en/of bestuursniveau, bij voorkeur zowel in de private als publieke sector.
  • Bekend met de publiek-maatschappelijke context en zicht heeft op de belanghouders in de maatschappelijke omgeving.
  • Kennis en inzicht in vraagstukken betreffende de financiële continuïteit van een (maatschappelijke) onderneming.
  • Uitgebreide ervaring met financiële sturingsmodellen, strategische investeringsbeslissingen, financieringsvraagstukken en risicomanagement.
  • Bewezen interesse voor maatschappelijk ondernemen.
  • In staat om investeringsbeslissingen en treasurybeleid te beoordelen op risico’s.

c. Aandachtsgebied Bouw en vastgoed

Vanuit dit aandachtsgebied wordt vanuit het lange termijnperspectief speciaal aandacht besteed aan bouwprocessen, de kwaliteit van het vastgoed in brede zin, alsmede aan de waardeontwikkeling en rendement van het vastgoed:

  • In staat om een brug te slaan vanuit commerciële kennis en ervaring naar maatschappelijk vastgoed en projectontwikkeling.
  • Bekend met exploitatie, (her)ontwikkeling en realisatie van vastgoed en inzicht heeft in het algemene functioneren van de woning -en vastgoedmarkt en de samenwerking met marktpartijen.
  • Vanuit de eigenaarsrol (belegger-pensioenfonds) visie heeft op portefeuillestrategie en vastgoedexploitatie.
  • Bewezen ervaring heeft met integrale rendementssturing en (commercieel) assetmanagement.
  • Kennis heeft van vastgoedfinanciering en weet scherp te kijken naar de (vastgoed) risico’s van de verschillende producten van Dudok Wonen en een goede beheersing daarvan.
  • Kennis heeft op het gebied van duurzaamheid, nieuwe ontwikkelingen en innovatie in de bouw en de te nemen energetische maatregelen;

d. Aandachtsgebied Arbeidsverhoudingen en organisatieontwikkeling

Dit aandachtsgebied richt zich vanuit een visie op de arbeidsmarkt op het beheer en de ontwikkeling van de interne organisatie in wisselwerking met de plaats van de organisatie in haar omgeving.

  • Kennis van en ervaring met organisatievraagstukken, veranderingsprocessen, personeelsbeleid en personeelszorg.
  • Bekend met management- en informatiebeleid/strategie op het gebied van personeel en organisatie.
  • Oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en de betekenis daarvan voor de organisatie en voor het personeel.
  • In staat om arbeidsmarkt gerelateerd te denken en te handelen.

e. Aandachtsgebied Bestuur en maatschappij

Dit aandachtsgebied richt zich op bestuurskwaliteiten in een maatschappelijke organisatie:

  • Kennis van en visie op de plaats en functie van maatschappelijke organisaties in de samenleving en de governance thema’s die hierbij spelen.
  • Kennis van- en ervaring met het politieke en maatschappelijke krachtenveld waarin corporaties functioneren.

f. Aandachtsgebied digitalisering

Kennis van en visie op de invloed van digitalisering op organisaties staat centraal in dit aandachtsgebied:

  • Kennis van en visie op de betekenis van digitalisering, bij voorkeur (ook) in relatie tot verhuur, sociale koop, wonen/woningen.
  • Een duidelijke visie op het betrekken van stakeholders in het algemeen en huurders(participatie) in het bijzonder, inclusief een visie op het inzetten van digitale technologieën hierbij.

g. Aandachtsgebied duurzaamheid en circulaire economie

Dit aandachtsgebied concentreert zich vanuit een visie op duurzaamheid, op energiebesparing en circulair bouwen:

  • Kennis op het gebied van (ontwikkelingen van) duurzaamheid, circulaire economie en innovaties in dit opzicht.

Specifieke karakteristieken

Voorzittersrol

  • Beschikt over ruime bestuurlijke ervaring – bij voorkeur opgedaan als voorzitter van een RvB en/of RvC/RvT – en kennis van bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
  • Beschikt over deskundigheid en voldoende gezag en uitstraling om de voorzittersrol in de RvC te vervullen.
  • Een inspirerende sparringpartner is voor zowel collega RvC leden als de directeur-bestuurder.
  • Een teamspeler die de personen binnen de RvC weet te verbinden en hen in staat stelt hun talenten optimaal in te zetten.
  • Beschikt over uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden.
  • Beschikt over een proactieve houding en voldoende tijd.
  • Beschikt over een brede algemene ontwikkeling en een academisch werk- en denkniveau.

Rol van huurders-/ bewonerscommissaris

Commissaris die vanuit het vertrouwen van (de vertegenwoordigers van) huurders en kopers de bewonersinvalshoek binnen de Raad van Commissarissen goed kan verwoorden en andersom.

  • Betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen en een duidelijke visie op bewoners(participatie) nu en in de toekomst.
  • Als persoon verbindend, open en integer en, indien nodig, een brug weet te slaan tussen verschillende belangen. Kan zich makkelijk verplaatsen in de bewoners en begrijpt hun wensen en problemen.
  • Heeft compassie met bewoners, spreekt hun taal en vindt het leuk om met hen en met de HBV informele contacten te onderhouden.
  • Wordt conform de wet op voordracht van de HBV door de RvC benoemd.
 

 

Onze opdrachtgevers
Copyright © 2024 Colourful People